-
alapfogalmak (itt elég tudni a definíciót)
- stratégiai menedzsment: A stratégia hosszú távon a vállalat vezetése és működési területe. Hozzáigazítja az erőforrásait a változó környezethez, úgy, hogy az érdekcsoportok elvárásainak megfeleljen.
- üzleti jövőkép: A szervezet jövőképe, üzleti útiránya, rögzítve azt, hogy hová akar eljutni és mit kíván elérni. Mivé akarunk válni?
- üzleti küldetés: Az érdekcsoportok alapnyilatkozata az értékrenddel és az elvárásokkal kapcsolatban. Mi az alapfilozófiánk?
- stratégia kialakítása: A stratégia tervezése (megfogalmazása), bevezetése és ellenőrzése
-
makro-mikro (külső-belső) környezet: Vizsgálja a jövőbeli lehetőségeket/veszélyeket (külső), ill. a jelenlegi erősségeket és gyengeségeket (belső).
-
Porter f. 5 erő modell ( ! Ebből több kérdés is van, nézd át részletesen is!)
- vásárlók alkuereje:
-
Amikor a vevők koncentráltak
- A termék szabványos vagy nem különleges
- Amikor a vevők olcsón tudnak váltani egy versengő márkára vagy helyettesítő termékre
- Ha az eladónak rendkívül fontos a vevő személye
- Ha az eladónak rendkívül fontos a fogyasztói kereslet
- Ha a vezetők tudják a termék önköltségét
- beszállítók alkuereje:
-
A beszállítók kevesen vannak és koncentráltak
- Szűkös a helyettesítő termékek alapanyag ellátása
- Más alapanyagra való áttérés drága
-
integráció típusok, egyes típusok lényege
- Vertikális előre: Feldolgozó kiépítése, önálló kereskedői lánc kiépítése
Intenzív: Piacmélyítés, Piacfejlesztés
Defenzív: Korlátozás, Reorganizáció
Hatékony, ha:
- Jelenlegi forgalmazók drágák vagy megbízhatatlanok
- kevés a minőségi forgalmazók száma
- verseny az iparágban nőtt és valószínű nőni is fog
- a cégnek tőkéje és megfelelő HE áll rendelkezésre, hogy megszervezze
termékeinek értékesítését
- a termékértékesítőknek magas a jövedelmezősége
- Vertikális hátra: Alapanyag ellátók megvásárlása, integrációba való tömörítése.
Intenzív: Termékfejlesztés, Diverzifikáció
Defenzív: Leválasztás, Részbeni értékesítés
Hatékony, ha:
- jelenlegi beszállítók drágák, megbízhatatlanok
- beszállítók száma kevés, versenytársak száma nagy
- verseny az iparágban nőtt és valószínű nőni is fog
- a cégnek tőkéje és megfelelő HE áll rendelkezésre,
hogy megszerezze alapanyagainak saját ellátását
- amikor biztonságos és olcsó alapanyag ellátás különösen fontos
- jelenlegi beszállítóknak magas a jövedelmezősége
- Horizontális: Versenytársaknál tulajdoni hányad megszerzése és
termelői csoportok kialakítása
Intenzív: Kapcsolt diverzifikáció, Nem kapcsolt diverzifikáció
Defenzív: Felszámolás, Végelszámolás
Hatékony, ha:
- méretgazdaságosság növelése kompetitív előnyöket jelenthet
- verseny az iparágban nőtt ás valószínű nőni is fog
- a cégnek megfelelő tőkéje és humán erőforrása van, hogy nagyobb vállalkozást irányítson
-
együttműködés ( ? nézzetek utána neten)
-
hossszútávú stratégiai célkitűzések
Célok:
- Mennyiségileg egyértelmű ( adat, %, )
- Mérhető ( mi most, mi lesz)
- Realisztikus (nem politikusi ígéret)
- Érthető minden szinten ( termelő, feldolgozó, kereskedő, minisztérium)
- Kihívásokat tartalmazó (kellő kockázatvállalás)
- hierarchikus ( kinek mit kell tenni)
- Időhöz köthető ( 3 év múlva, a következő év végére, azonnal)
-
CP Mátrix, versenyképesség, versenytársak
Meghatározzuk a főbb versenytárs(ak) erősségeit és gyengeségeit ugyanazon elemzési szempontok alapján. Egyetlen számmal fejezzük ki versenypozíciónkat a versenytárs, vagy versenytársakhoz képest.
-
BCG Mátrix, ábra (!)
A termékeket piaci keresletük és relatív piaci részesedésük alapján elemzi.
Segítségével:
- a termékek csoportosíthatók,
- megbecsülhető jövedelemtermelő képességük,
- stratégiai irányok meghatározhatók
Relatív piaci részesedés és az iparági növekedés viszonylatában grafikusan ábrázolja a cég divízióit. A relatív piaci részesedés a cég divíziójának visszaszorítása a legnagyobb versenytársakhoz az adott iparágban. Az iparág növekedés %-os értékben mutatja a várható trendet.
(ÁBRA:)
- Sztárok
- Kérdőjelek
- Fejős tehenek
- Döglött kutyák
-
QSPM - mire való?
Egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi az alternatív stratégiák objektív értékesítését, de szükséges a jó intuitív értékítélet.
-
Ansoff Mátrix
A fejlesztési alternatívák összes szóba jöhető formális lehetőségei (új vagy meglévő termék vagy piac) alapján elemzi a szervezet rendelkezésére álló stratégiai fejlesztési alternatívákat.
- meglévő termék-meglévő piac
- meglévő termék-új piac
- új termék-meglévő piac
- új termék-új piac
-
kapcsolt/nem kapcsolt diverzifikáció (fogalmuk, mikor hatékonyak)
Kapcsolt diverzifikáció:
A meglévő termékekhez logikailag-szakmailag kapcsolódó extra szolgáltatás vagy kiegészítő termék.
Mikor hatékony:
- Iparágra stagnálás vagy lassú növekedés jellemző
- kapcsolódó termékek növelnék a jelenlegi termékek értékesítését
- kapcsolódó terméket rendkívül versenyképes áron lehet kínálni
- kapcsolódó termékek kiegyenlíti a keresleti szezonalitást (gabona-liszt-pékség)
- meglévő termékek az életciklus hanyatló szakaszába kerül
Nem kapcsolt diverzifikáció:
A meglévő termékekhez logikailag-szakmailag nem kapcsolódó többlettermék vagy szolgáltatás.
Mikor hatékony:
- a cég egy erőteljes versenyágban tevékenykedik, ahol viszont alacsony a jövedelem és a jövedelmezőség
- a meglévő piaci csatornák alkalmasak új termékek eljuttatását a jelenlegi vevőkhöz
- az iparágban várhatóan csökken a kereslet és az árbevétel
- a cég elegendő tőkével és humán erőforrással rendelkezik új termékek előállítására
- az új üzlet kecsegtető befektetésnek minősül
-
defenzív stratégia
- minimalizálni a gyenge oldalak hatását és a veszélyeket („túlélési”, defenzív, elkerülő stratégia)
- gyengeségek – veszélyek
- visszavonuló stratégia
Ide tartozik:
- korlátozás, reorganizáció
- leválasztás, részbeni értékesítés
- felszámolás, végelszámolás
-
reorganizáció (mikor hatékony?)
Költségek átcsoportosítása, eszközök részbeni értékesítése, csökkenő árbevétel/profit miatt.
Mikor hatékony:
- A vállalat tartósan képtelen teljesíteni a célkitűzéseit
- A vállalat a leggyengébb versenytárs az adott iparágban
- A vállalatban gyenge a hatékonyság, alacsony a jövedelmezőség, rossz a dolgozói morál, a részvényesek részéről nagy a nyomás a silány eredmények miatt
- A cég olyan gyorsan nőtt, hogy a jelenlegi szervezeti struktúra mindenképpen módosításra szorul
-
intenzív stratégia részei
- piacfejlesztés (mikor hatékony?):
Jelen termékkel földrajzilag új piacra való kiterjesztéssel, ez lehet belső piac is.
Mikor hatékony:
- Új értékesítési csatornák állnak rendelkezésre és azok nem drágák
- egy szervezet nagyon sikeres abban, amit csinál
- új, kiaknázatlan vagy telítetlen piacok léteznek
- a szervezetben rendelkezésre áll minden tőke
- a humán erőforrás egy növekvő kibocsájtás menedzselésére
- rendelkezésre áll többlettermelési kapacitás
- az iparág globális méretekben is nő
- piacmélyítés (mikor hatékony?):
Jelen termékkel jelen piacra erősebb markatinggel, eladás ösztönzéssel.
Mikor hatékony:
- A jelenlegi piac nem telített az adott termék vagy szolgáltatás esetében.
- Jelenlegi piacon a vevők aránya növelhető jelentősen
- Versenytársak piaci részesedése csökken, míg az iparági értékesítés növekszik
- Nagyobb méretgazdaságosság versenyelőnyökkel kecsegtet
-
Megjelenés-fontosság Mátrix - melyik módszerhez köthető?
Az alábbiakhoz:
- SWOT (!)
- BCG
- GE
- SPACE
- GENERIKUS
-
kulcsfontosságú belső tényezők
1. Menedzsment
2. Marketing
3. Pénzügyi elszámolás
4. Termelés szolgáltat
5. K+F
6. MIS