NAVIGÁCIÓ

Ajánlott böngésző: Google Chrome

Ha mobilról vagy, görgess lentebb a megnyitott tartalmakért vagy legalulra a tárgy listához! :)

DEIK-GI
gazdinfo.gportal.hu
Szia! Nóri vagyok és 2022 januárjában végeztem gazdinfósként a régi tanterv szerint. Az infókat a saját órarendem, illetve a vállalatirányítási specializáció szerint töltöttem fel. Nem feltétlen találtok minden tárgyhoz anyagot, de azért egész sokat gyűjtöttem össze egy-kettőből. Remélem, másnak is tudok segíteni ezzel. A tantárgyakat a jobb oldalon találjátok. Hálás köszönet a felsőbbévesek jegyzeteiért! Jó tanulást! :) /2017.január -  /
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


A ONE DRIVE-ban találsz minden mást, ami az oldalon nincs fent. Kézzel írott jegyzetek, évekkel korábbi feladatsorok, gyakorló feladatok, hallgatók megoldásai. Mindenképp nézz körül ott is! :)

 
CHAT

online:

Képtalálat a következÅ‘re: „de ik”

 
OLDALINFO
URL
gazdinfo.gportal.hu
SZERKESZTŐ
TÉMA
kidolgozott egyetemi tételek
NYITÁS
2017. január 22.
ZÁRÁS
Soha nem érhet véget
KAPCSOLAT
gazdinfo.ik@gmail.com

Nézd meg a hallgatók véleményeit a tanárokról :)

 
LÁTOGATÓK
Indulás: 2017-01-22
 

VIZSGAKÉRDÉSEK VÁLASZOKKAL

Az írásbeli teszt 40 kérdésből áll és feleletválasztós (tippmix), főleg 4-5 válaszlehetőséggel (, többnyire 1-1 mondattal)

Az alábbi kérdések biztosan szerepeltek eddig minden vizsgán, az ezekhez kapcsolódó témaköröket részletesen nézzétek át, mert nem feltétlen csak annyi válasz szükséges, amennyit aláírtam! (A lista picit hiányos, de ennyivel már átmész:DD Én nem tudtam mindet ezekből, és 2-es lett xdd)
 


  • alapfogalmak (itt elég tudni a definíciót)

    - stratégiai menedzsment: A stratégia hosszú távon a vállalat vezetése és működési területe. Hozzáigazítja az erőforrásait a változó környezethez, úgy, hogy az érdekcsoportok elvárásainak megfeleljen.

    - üzleti jövőkép: A szervezet jövőképe, üzleti útiránya, rögzítve azt, hogy hová akar eljutni és mit kíván elérni. Mivé akarunk válni?

    - üzleti küldetés: Az érdekcsoportok alapnyilatkozata az értékrenddel és az elvárásokkal kapcsolatban. Mi az alapfilozófiánk?

    - stratégia kialakítása: A stratégia tervezése (megfogalmazása), bevezetése és ellenőrzése

     
  • makro-mikro (külső-belső) környezet: Vizsgálja a jövőbeli lehetőségeket/veszélyeket (külső), ill. a jelenlegi erősségeket és gyengeségeket (belső).

     
  • Porter f. 5 erő modell ( ! Ebből több kérdés is van, nézd át részletesen is!)

    - vásárlók alkuereje:

      - 
    Amikor a vevők koncentráltak
      - A termék szabványos vagy nem különleges
      - Amikor a vevők olcsón tudnak váltani egy versengő márkára vagy helyettesítő termékre
      - Ha az eladónak rendkívül fontos a vevő személye
      - Ha az eladónak rendkívül fontos a fogyasztói kereslet
      - Ha a vezetők tudják a termék önköltségét

    - beszállítók alkuereje:
      - 
    A beszállítók kevesen vannak és koncentráltak
      - Szűkös a helyettesítő termékek alapanyag ellátása
      - Más alapanyagra való áttérés drága

     
  • integráció típusok, egyes típusok lényege

    - Vertikális előre: Feldolgozó kiépítése, önálló kereskedői lánc kiépítése
      Intenzív: Piacmélyítés, Piacfejlesztés
      Defenzív: Korlátozás, Reorganizáció
      Hatékony, ha:
      - Jelenlegi forgalmazók drágák vagy megbízhatatlanok
      - kevés a minőségi forgalmazók száma
      - verseny az iparágban nőtt és valószínű nőni is fog
      - a cégnek tőkéje és megfelelő HE áll rendelkezésre, hogy megszervezze
        termékeinek értékesítését
      - a termékértékesítőknek magas a jövedelmezősége

    -  Vertikális hátra: Alapanyag ellátók megvásárlása, integrációba való tömörítése.
       Intenzív: Termékfejlesztés, Diverzifikáció
       Defenzív: Leválasztás, Részbeni értékesítés
       Hatékony, ha:
       - jelenlegi beszállítók drágák, megbízhatatlanok
       - beszállítók száma kevés, versenytársak száma nagy
       - verseny az iparágban nőtt és valószínű nőni is fog
       - a cégnek tőkéje és megfelelő HE áll rendelkezésre,
         hogy megszerezze alapanyagainak saját ellátását
       - amikor biztonságos és olcsó alapanyag ellátás különösen fontos
       - jelenlegi beszállítóknak magas a jövedelmezősége

     - Horizontális: Versenytársaknál tulajdoni hányad megszerzése és
       termelői csoportok kialakítása
       Intenzív: Kapcsolt diverzifikáció, Nem kapcsolt diverzifikáció
       Defenzív: Felszámolás, Végelszámolás
       Hatékony, ha:
       - méretgazdaságosság növelése kompetitív előnyöket jelenthet
       - verseny az iparágban nőtt ás valószínű nőni is fog
       - a cégnek megfelelő tőkéje és humán erőforrása van, hogy nagyobb vállalkozást irányítson

     
  • együttműködés ( ? nézzetek utána neten)

     
  • hossszútávú stratégiai célkitűzések

    Célok:
    - Mennyiségileg egyértelmű ( adat, %, )
    - Mérhető ( mi most, mi lesz)
    - Realisztikus (nem politikusi ígéret)
    - Érthető minden szinten ( termelő, feldolgozó, kereskedő, minisztérium)
    - Kihívásokat tartalmazó (kellő kockázatvállalás)
    - hierarchikus ( kinek mit kell tenni)
    - Időhöz köthető ( 3 év múlva, a következő év végére, azonnal)

     
  • CP Mátrix, versenyképesség, versenytársak
    Meghatározzuk a főbb versenytárs(ak) erősségeit és gyengeségeit ugyanazon elemzési szempontok alapján. Egyetlen számmal fejezzük ki versenypozíciónkat a versenytárs, vagy versenytársakhoz képest.

     
  • BCG Mátrix, ábra (!)
    A termékeket piaci keresletük és relatív piaci részesedésük alapján elemzi.

    Segítségével:
    - a termékek csoportosíthatók,
    - megbecsülhető jövedelemtermelő képességük,
    - stratégiai irányok meghatározhatók

    Relatív piaci részesedés és az iparági növekedés viszonylatában grafikusan ábrázolja a cég divízióit. A relatív piaci részesedés a cég divíziójának visszaszorítása a legnagyobb versenytársakhoz az adott iparágban. Az iparág növekedés %-os értékben mutatja a várható trendet.
    (ÁBRA:)
    - Sztárok
    - Kérdőjelek
    - Fejős tehenek
    - Döglött kutyák

     
  • QSPM - mire való?
    Egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi az alternatív stratégiák objektív értékesítését, de szükséges a jó intuitív értékítélet.

     
  • Ansoff Mátrix
    A fejlesztési alternatívák összes szóba jöhető formális lehetőségei (új vagy meglévő termék vagy piac) alapján elemzi a szervezet rendelkezésére álló stratégiai fejlesztési alternatívákat.

    - meglévő termék-meglévő piac
    - meglévő termék-új piac
    - új termék-meglévő piac
    - új termék-új piac

     
  • kapcsolt/nem kapcsolt diverzifikáció (fogalmuk, mikor hatékonyak)

    Kapcsolt diverzifikáció:
    A meglévő termékekhez logikailag-szakmailag kapcsolódó extra szolgáltatás vagy kiegészítő termék.
     
    Mikor hatékony:
    - Iparágra stagnálás vagy lassú növekedés jellemző
    - kapcsolódó termékek növelnék a jelenlegi termékek értékesítését
    - kapcsolódó terméket rendkívül versenyképes áron lehet kínálni
    - kapcsolódó termékek kiegyenlíti a keresleti szezonalitást (gabona-liszt-pékség)
    - meglévő termékek az életciklus hanyatló szakaszába kerül
     
    Nem kapcsolt diverzifikáció:
    A meglévő termékekhez logikailag-szakmailag nem kapcsolódó többlettermék vagy szolgáltatás.
     
    Mikor hatékony:
    - a cég egy erőteljes versenyágban tevékenykedik, ahol viszont alacsony a jövedelem és a jövedelmezőség
    - a meglévő piaci csatornák alkalmasak új termékek eljuttatását a jelenlegi vevőkhöz
    - az iparágban várhatóan csökken a kereslet és az árbevétel
    - a cég elegendő tőkével és humán erőforrással rendelkezik új termékek előállítására
    - az új üzlet kecsegtető befektetésnek minősül

     
  • defenzív stratégia
    - minimalizálni a gyenge oldalak hatását és a veszélyeket („túlélési”, defenzív, elkerülő stratégia)
    - gyengeségek – veszélyek
    - visszavonuló stratégia

    Ide tartozik:
    - korlátozás, reorganizáció
    - leválasztás, részbeni értékesítés
    - felszámolás, végelszámolás
     
  • reorganizáció (mikor hatékony?)
    Költségek átcsoportosítása, eszközök részbeni értékesítése, csökkenő árbevétel/profit miatt.
     
    Mikor hatékony:
    - A vállalat tartósan képtelen teljesíteni a célkitűzéseit
    - A vállalat a leggyengébb versenytárs az adott iparágban
    - A vállalatban gyenge a hatékonyság, alacsony a jövedelmezőség, rossz a dolgozói morál, a részvényesek részéről nagy a nyomás a silány eredmények miatt
    - A cég olyan gyorsan nőtt, hogy a jelenlegi szervezeti struktúra mindenképpen módosításra szorul

     
  • intenzív stratégia részei

    - piacfejlesztés (mikor hatékony?): 

      
    Jelen termékkel földrajzilag új piacra való kiterjesztéssel, ez lehet belső piac is.
     
      Mikor hatékony:
      - Új értékesítési csatornák állnak rendelkezésre és azok nem drágák
      - egy szervezet nagyon sikeres abban, amit csinál
      - új, kiaknázatlan vagy telítetlen piacok léteznek
      - a szervezetben rendelkezésre áll minden tőke
      - a humán erőforrás egy növekvő kibocsájtás menedzselésére
      - rendelkezésre áll többlettermelési kapacitás
      - az iparág globális méretekben is nő

    - piacmélyítés (mikor hatékony?): 
      Jelen termékkel jelen piacra erősebb markatinggel, eladás ösztönzéssel.

      Mikor hatékony:
      - A jelenlegi piac nem telített az adott termék vagy szolgáltatás esetében.
      - Jelenlegi piacon a vevők aránya növelhető jelentősen
      - Versenytársak piaci részesedése csökken, míg az iparági értékesítés növekszik
      - Nagyobb méretgazdaságosság versenyelőnyökkel kecsegtet

     
  • Megjelenés-fontosság Mátrix - melyik módszerhez köthető?
    Az alábbiakhoz:
    - SWOT (!)
    - BCG
    - GE
    - SPACE
    - GENERIKUS

     
  • kulcsfontosságú belső tényezők
    1. Menedzsment
    2. Marketing
    3. Pénzügyi elszámolás
    4. Termelés szolgáltat
    5. K+F
    6. MIS

     
 
TANTÁRGY LISTA
A tárgyakat ABC sorrendben és a rövidített nevén találod meg. (Csak vállalatirányítási specializációs tárgyakkal bővítve!)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
***
 
 
 
feltöltés alatt

Bemutatkozás | Debreceni Egyetem

 
TANTERVI HÁLÓ

Mi mire épül? (tantervi háló)
Nagyításhoz kattints a képre!

 

Új tanterv 2017-től

 

Régi tanterv 2017 előtt:

E-gazdaság


Vállalatirányítás

 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!